Timo Jääskeläisen kasvutarina kauppiaana – rohkeutta, oppimista ja tulevaisuuden suunnitelmia
Ensimmäiset muistoni K-ryhmästä minulla on Helsingin Itäkeskuksen K-Citymarketista. Asuin kymmenen ensimmäistä vuottani aivan Itiksen Cittarin vieressä. Minua kiehtoi kyseisessä kaupassa erityisesti myynnissä olevat elävät ravut ja todella iso myymälä, jossa oli kiehtovaa seikkailla eri osastoilla.
Valmistuin vuonna 1999 lähihoitajaksi, jonka jälkeen lähdin suoraan armeijaan. Armeijan jälkeen tarkoitus oli hakea pelastusopistoon, mutta ajauduin osa-aikatyöhön serkkuni kautta Helsingin Ruoholahden K-noutotukkuun. Kaupallinen ala alkoi vetämään vahvasti nuorta miestä puoleensa. Myöhemmin aloitin opiskelut Helsingin ammattikorkeakoulussa ja tein koko ajan töitä kaupoissa lähinnä liha- ja kalatiskeillä. Aloitin kauppiaskoulutuksen vuonna 2008. Ensimmäinen oma kauppa oli Espoon Suvelassa, jossa aloitimme vaimoni kanssa vuonna 2010. Vuonna 2014 siirryimme Espoon keskuksen K-Markettiin. Vuonna 2018 aloitimme kahdessa K-Marketissa Helsingissä: K-Market Kannelmäessä ja K-Market Malminkartanossa.
Miten johtamiskoulutus on vaikuttanut urapolkuusi?
– Henkilökohtainen matkani johtamisen kehittämiseen käynnistyi vuonna 2019, kun aloitin K-kauppiaille räätälöidyn Menestyksen Tekijät -johtamiskoulutusohjelman. Koulutusohjelman myötä innostuin opiskelusta ja syntyi motivaatio kehittää omaa osaamistani lisää. Jatkoin opiskelua Jyväskylän yliopiston Executive MBA -ohjelmassa, josta valmistuin kesäkuussa 2024. Vuonna 2021 saimme vastuullemme K-Supermarket Nikinmäen ja K-Market Mikkolan Vantaalta ja luovuimme Helsingin kaupoistamme. Helmikuussa meidät valittiin uuden K-Citymarket Kivistön kauppiaiksi. Nyt rakenteilla oleva kauppa avaa ovensa Vantaalla keväällä 2026 ja on meidän seitsemäs kauppapaikkamme.
Miten pystyit hyödyntämään johtamiskoulutusta liiketoimintanne kehittämisessä?
– Opintoihin liittyvänä kehittämishankkeena tein yrityksellemme kasvustrategian, johon myös liikeidea perustui. Se on toiminut hyvin ja auttanut liiketoiminnan kasvattamisessa. Vuodesta 2021 olemme kasvattaneet liikevaihtoamme 37 prosenttia, ja myös kannattavuus on parantunut. Koulutuksen myötä opin osallistamaan henkilöstöä kehitystyöhön ja seuraamaan tarkemmin toimintaympäristöä. Itsetuntemusosion kautta opin myös, että omat vahvuuteni ihmisten johtamisessa ovat kehittyneet, ja tavoitteeni onkin kasvaa edelleen valmentavaksi johtajaksi.
Oliko opinnoissa painottuva itsensä johtamisen osuus yllätys?
– Kyllä, ja erityisesti itsetuntemusta lisäävä osio oli henkisesti vaativa, mutta olennaisin itselleni. Tein kurssin aikana suuren elämänmuutoksen ja opin, että johtajan täytyy tuntea itsensä hyvin, jotta voi johtaa muita. Oma elämä ja jaksaminen on laitettava kuntoon, jotta voi olla paras mahdollinen esimies. Tämä matka teki minusta henkisesti vahvemman.
Miten johtamisnäkemyksesi on muuttunut kasvun myötä?
– Kun henkilöstön määrä kasvaa, myös johtajuuden täytyy kasvaa mukana. Pienessä kaupassa kauppias on kaikessa tekemisessä mukana, ja johtaminen on pitkälti operatiivista työtä. Isommassa kaupassa myös henkilökunnan määrä kasvaa ja työtehtäviä on ollut pakko oppia delegoimaan ja luottamaan ihmisiin. Luottamuksen on toimittava molempiin suuntiin, myös henkilöstön on voitava luottaa kauppiaaseen.
Strateginen ajatteluni ja johtamiseni on myös kehittynyt. Osaan katsoa enemmän tulevaisuuteen ja ennen kaikkea liiketoiminnan isoa kuvaa. Sain paljon vaikutteita muilta EMBA-opiskelijoilta siitä, miten he johtavat organisaatioitaan ja miten he käsittelevät esimerkiksi henkilöstöasioita ja niihin liittyviä haasteita. Vaikka alat olivat erilaisia, haasteet olivat yllättävänkin samanlaisia.
Millaisia muutoksia olette tehneet henkilöstökokemuksen parantamiseksi?
– Työntekijäkokemuksen parantaminen on ollut opinnoissa esiin noussut aihe. On tärkeää olla hyvän työnantajan maineessa, jotta saisimme työntekijät sitoutumaan ja onnistuisimme rekrytoineissa löytämään parhaat työntekijät yritykseemme. Olemme tehneet toimenpiteitä työntekijäkokemuksen parantamiseksi. Olemme palkinneet hyvästä asiakastyytyväisyydestä tai korkeasta NPS-tuloksesta, kehittäneet sisäistä viestintäämme ja tarjonneet perjantaisin pullat henkilöstölle. Olemme järjestäneet myös henkilöstön kanssa suunnittelupäivän, joka on ollut tärkeä kaupan kehittämisessä ja merkityksellisyyden luomisessa työntekijöille. Meillä on vaimoni kanssa myös hyvin selkeät roolit kaupan johtamisessa. Minä vastaan enemmän investoinneista ja operatiivisesta johtamisesta, kun taas Sara johtaa enemmän kaupan arkea myymälän puolella.
Millainen merkitys opintojen aikana luoduilla verkostoilla on ollut sinulle?
– Kokemusten vaihto muiden kauppiaiden ja eri alojen johtajien kanssa on ollut yksi arvokkaimmista osista opintoja. On ollut rohkaisevaa nähdä, että vähittäiskaupalla ja vaikkapa terveydenhuoltoalalla on paljon yhteisiä henkilöstöjohtamisen haasteita. Tämä on tuonut omaan johtamiseen uutta perspektiiviä ja osaltaan myös helpottanut omaa jaksamista, kun tiedostaa, että johtaminen voi olla välillä olla yhtä haastavaa kaikilla toimialoilla.
Millä mielin olet siirtymässä uusiin haasteisiin?
Tällä hetkellä suunnittelemme K-Citymarket Kivistön myymälää, joka avataan maaliskuussa 2026. Taas kerran oma johtaminen muuttuu, koska Citymarketin organisaatio on hieman erilainen. Kesko vastaa kassoista ja käyttötavaroista, ja kauppias puolestaan hoitaa elintarvikkeiden myynnin. Koulutusohjelman myötä strateginen osaamiseni on kehittynyt - pystyn katsomaan asioita nykyään paljon kokonaisvaltaisemmin ja keskittyen ”isoon kuvaan”. Uskon, että valmiuteni K-Citymarket kauppiaaksi kasvoi EMBA-koulutuksen myötä. Saralla on Menestyksen Tekijät -ohjelma parhaillaan menossa. Siihen liittyvä kehittämishanke keskittyy myös jo tulevaan kauppaan. Joten hyvillä mielen odotamme uuteen kauppaan siirtymistä.
Mitä sanoisit niille, jotka harkitsevat opintojen aloittamista Menestyksen Tekijät-ohjelmassa ja edelleen jatkamista EMBA-ohjelmaan?
– Opinnot ovat olleet elämää muuttava kokemus, ja suosittelen niitä kaikille, jotka haluavat kehittyä johtajina ja panostaa myös omaan jaksamiseensa. Ohjelma on antanut konkreettista hyötyä liiketoiminnan kehittämiseen ja kasvattanut omaa valmiuttani kohdata myös tulevaisuuden haasteita.
Kiitos Timo, että jaoit kauppiastarinasi ja mielenkiintoisen urapolkusi kanssamme. Menestystä ja Onnea uuden kaupan rakentamiseen sinulle ja Saralle!
Timoa haastatteli sirpa.koponen(at)jyu.fi
Seuraava Menestyksen Tekijät -ohjelma käynnistyy 13.2.2025, katso lisätiedot ja tule mukaan!