Hotellinjohtaja Iris Mäkinen on elementissään elämyksellisellä matkailualalla

Mäntän Klubin yrittäjä tahtoo kasvattaa maaseudun elinvoimaa ja auttaa kollegojaan loistamaan. EMBA-opinnot Jyväskylän yliopistossa kartuttivat Mäkisen ymmärrystä työyhteisöjen dynamiikasta.

IrisM
          Kuva: Marjo Koivumäki

Vielä lapsena Iris Mäkinen ei aavistanut, että hänestä tulisi jonain päivänä kahden kuuluisan hotellin johtaja. Kipinä matkailu- ja ravintola-alalle syttyi kuitenkin jo 1970-luvun Vantaalla. Mäkisen äiti työskenteli tuolloin paikallisen koulun keittiössä, ja siellä pieni tyttö pääsi aistimaan alan tunnelmaa. Kun oma ammatinvalinta tuli myöhemmin ajankohtaiseksi, Mäkinen suuntasi silti ensin Helsingin kauppaoppilaitokseen haaveillen tilintarkastajan työstä.

– Tykkäsin numeroista todella paljon, ja talousasiat olivat lähellä sydäntäni, Mäkinen muistelee.

Valmistumisen jälkeen mielenkiinto lapsuudesta tuttua alaa kohtaan heräsi uudelleen, ja pian hän päättikin hakea vastaanottovirkailijaksi järvenpääläiseen Hotelli Rivoliin. Siitä lähtien se oli menoa – Mäkinen ihastui työhön täysillä.

Hän kertoo olleensa aina kova touhuamaan ja nauttivansa ihmisten kanssa työskentelystä. Isoksi onnistumisen kokemukseksi muodostui ensimmäinen esihenkilöpesti keravalaisessa ravintolassa 1990-luvun alussa. Kun paikka lähti lamasta huolimatta nousuun, Mäkinen sai uutta itsevarmuutta tavoitella vaativia tehtäviä.

– Se ruokki omaa identiteettiäni, että kyllä minä pystyn.

EMBA-opinnot antoivat oivalluksia henkilöstöjohtamisesta

Seuraavat vuodet Mäkinen työskenteli johtotehtävissä ravintoloissa ja hotelleissa Turusta Lappiin, kunnes kotiutui 2000-luvun taitteessa Keski-Suomeen. Uran edetessä myös opiskelu alkoi kiinnostaa.

– Siinä vaiheessa oli jo näköpiirissä, että maailma muuttuu kovasti. Halusin pysyä ajan tasalla.

Mäkinen oli kuullut Jyväskylän yliopiston EMBA-johtamisohjelmasta paljon positiivista ja tuumi, että se voisi olla hänen juttunsa. Koulutus siivittikin hänet uuteen ammatilliseen kasvuun. Mäkisen mukaan erityisen antoisiksi osoittautuivat psyko- ja yhteisödynamiikan kurssit, joilla karttui ymmärrys ihmisten toiminnasta ja siitä, miten työyhteisöä voi viedä rakentavasti eteenpäin.

– Ne olivat valtavan voimaannuttavia kokemuksia.

Mäkinen ajattelee, että matkailu- ja ravintola-alalla johtajan on tärkeää osata tukea työntekijöitä vahvuuksiensa hyödyntämisessä. Alalla on paljon sosiaalisia ja välittömiä ihmisiä, ja esihenkilön tehtävä on saada heidät kaikki loistamaan työssään.

– Meillä on valtavasti potentiaalia ja osaamista, Mäkinen kehuu.

EMBA-opintojen aikaan ajoittui myös suuria mullistuksia Mäkisen elämässä. Hän toimi tuolloin johtajana Hotelli Keurusselässä, jota pyörittänyt Lomaliitto-yhdistys meni konkurssiin. Se johti irtisanomisiin, mikä oli myös Mäkiselle vaikea paikka. Nyt hän ajattelee, että opiskelu kannatteli läpi haastavien aikojen.

– Siitä oli valtavasti apua, että selvisin.

Myllerryksen vuodet päättyivät yllättävään onnenpotkuun

Myllerryksen keskellä EMBA-kurssilaiset tekivät myös keväällä 2010 opintomatkan Islantiin. Siitä kehkeytyi todellinen jännitysnäytelmä, kun joukko jäi tuhkapilven vuoksi kaupunkiin jumiin. Samalla reissulla Mäkinen lausahti reykjavikilaisessa ravintolassa sanat, jotka osoittautuivat enteellisiksi.

– Yksi kollega sitä muistelee edelleen, että sanoit silloin haluavasi oman paikan.

Toive toteutui jo seuraavana keväänä: jyväskyläläinen Kauko Sorjosen säätiö oli ostanut idyllisessä miljöössä sijaitsevan Mäntän Klubin ja kysyi Mäkistä sen vetäjäksi. - Se oli minulle kuin lottovoitto.

Tilaisuus pyörittää hotellia nousevan taidekaupungin upeissa rakennuksissa oli liian houkutteleva ohitettavaksi ja muodostuikin Mäkisen uralla käännekohdaksi.

Intohimo alaa kohtaan johdatti luottamustehtäviin

Myös kiintymys Keurusselkä-järven toiseen päähän säilyi. Reilut neljä vuotta sitten Mäkinen palasi paikkakunnalle ja avasi sinne uuden Hotelli Keurusselän, joka jatkaa edeltäjänsä perinteitä. Nyt hän kuvailee itseään kahden yrityksen onnelliseksi omistajaksi. Parhaita hetkiä arjessa ovat ne, kun pääsee ilahduttamaan asiakkaita ja ideoimaan henkilökunnan kanssa.

– Tämä on vain niin hienoa. Rakastan tätä työtä niin paljon.

EMBA-opinnoista jäänyt kiinnostus itsensä kehittämiseen näkyy yhä Mäkisen arjessa podcastien ja luentojen kuuntelemisena. Hän tahtoo kannustaa kaikkia alalla työskenteleviä hankkimaan tietoa esimerkiksi tekoälystä, jossa piilee paljon potentiaalia.

– Että osaisimme hyödyntää sitä niin, että voimme tuottaa huippupalveluja ihanille asiakkaillemme.

Mäkisellä on aina ollut myös vahva palo lisätä alan arvostusta. Siksi hän vaikuttaakin nyt MaRa ry:n puheenjohtajana. Hän näkee, että matkailu taide- ja luontoelämyksineen voi puhaltaa maaseudulle uutta elämää. Kestävyysmurros haastaa alaa uudistumaan mutta tuo myös hienoja mahdollisuuksia.

– Onnistumme varmasti, kun vain yhdessä teemme.

Iris Mäkinen

• Syntynyt Vantaalla vuonna 1966.
  • Johtaa kahta keskisuomalaista hotellia: Mäntän Klubia ja Hotelli Keurusselkää.
  • Valittiin vuonna 2023 hallituksen puheenjohtajaksi Matkailu- ja ravintolapalvelut MaRa ry:hyn. Mukana myös Elinkeinoelämän keskusliiton hallituksessa ja yrittäjävaltuuskunnassa.
  • Suorittanut Jyväskylän yliopistossa Executive MBA -johtamisopinnot vuosina 2009–2013.
  • Asuu nykyään Petäjävedellä aviomiehensä kanssa.
  • Rentoutuu vapaa-ajalla ulkoillen, hiihtäen ja matkaillen.
  • Motto: Nautitaan elämästä. Asioilla on taipumus järjestyä.