Turhautuminen ja halu edetä motivoivat opiskelemaan!
Executive MBA-opinnoista se kaikki alkoi!
Jukka Saksi, Johtaja on Media! -konseptin luoja, suoritti Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun Executive MBA -ohjelman 2007-2008, valmistui kauppatieteen maisteriksi 2009 ja väitteli kauppatieteen tohtoriksi 2013. Hurja oli vauhti opinnoissa ja paljon on tapahtunut niiden jälkeenkin. Seuraavassa haastattelussa Jukka kertoo mitä opinnot ovat hänelle merkinneet ja miten hänen elämänsä on muuttunut niiden myötä.
Miksi EMBA-opinnot?
Halusin edetä vaativimpiin tehtäviin. Olin toiminut myyntitiimin vetäjänä ja koin, että rahkeita olisi ollut esimerkiksi myyntijohtajan tehtäviin, joihin hainkin. Esteeksi muodostui kuitenkin aina koulutustaustani. Minulla oli tradenomin tutkinto, mutta noihin tehtäviin haettiin ja valittiin ekonomeja. Pyrin pari kertaa suoraan maisteriopintoihinkin, mutta sekään reitti ei auennut. Suuri turhautumiseni tähän tilanteeseen oli suurin motivaattorini. Päätin, että jotain täytyy tehdä ja lähdin selvittämään Suomen MBA-vaihtoehdot.
Miten päädyit Jyväskylän Executive MBA-ohjelmaan?
EMBA-ohjelmista Jyväskylän ohjelma vaikutti sisällöltään sopivalta ja erityisesti ohjelman joustavuus miellytti, koska näin siinä mahdollisuuden suorittaa opinnot nopeasti. Tavoitteenani ei ollut kansainvälinen ura, vaan nimenomaan rakentaa uraa Suomessa ja koin, että siinäkin mielessä Jyväskylän viiteryhmä oli kiinnostava. Kun itse maksoin opinnot, koin, että tämä vaihtoehto oli kustannustehokkain. Halusin päästä eteenpäin ja oppia uutta, saada uskottavuutta ja kasvattaa markkina-arvoani, verkostoitua muiden MBA-opiskelijoiden kanssa ja saada mahdollisuuden jatkaa ekonomiopintoihin. Tämä mahdollisuus edetä MBA:n kautta maisteriopintoihin painoi myös vaakakupissa. Näin päädyin vuonna 2007 aloittamaan opinnot Jyväskylän EMBA- ohjelmassa.
Executive MBA-opinnot kestävät keskimäärin n. 2,5 vuotta. Sinä suoritit opinnot todella nopeasti, reilussa vuodessa. Kuinka jaksoit ja sait motivaation pidettyä?
Alusta alkaen minulla oli vahva innostus ja tahtotila ja mielestäni se onkin edellytys sille, että opiskelu sujuu. Lähipäivät, niissä keskustelut ja ajatusten vaihto opiskelijakollegoiden kanssa oli parasta, tehtävät olivat innostavia, myös Avancelaisten kannustus tuntui hyvältä. Lisäksi käytin erilaisia motivointikeinoja. Esimerkiksi merkitsin exceliin kaikki EMBA-ohjelmaani sisältyneet kurssit ensin punaisella ja sitä mukaa, kun olin ne suorittanut, muutin ne vihreiksi. Toinen oli se, että testasin miltä MBA titteli näyttää cv:ssä. EMBA-lopputyön aloitin myös heti opintojen alussa, niin sekin valmistui nopeasti. Tein tiiviisti opintoja koko ajan työnohessa, mutta ajattelin, että tämä kestää vain hetken, että kyllä minä jaksan.
Mitä Executive MBA:n jälkeen?
AMK-tutkinnolla voi hakea suoraan maisteriohjelmaan ja näin teinkin jo ennen kuin olin valmistunut MBA-ohjelmasta. Vuodessa suorittamani 100 opintopistettä vakuuttivat hakuprosessissa, ja niin pääsin yrittäjyyden maisteriohjelmaan. Maisteriksi valmistuin vuonna 2009. Haaveeni MBA + ekonomi oli toteutunut! Työelämän kannalta tämä vaihe olisi ollut hyvä. Mutta vieläkään ei ura silloisella työnantajalla edennyt. Minut headhuntattiin suomalaiseen julkiskalustefirmaan, jossa ensin toimin myyntijohtajana ja myöhemmin liiketoimintajohtajana. Pian siirryin kuitenkin toimitusjohtajan tehtäviin, joita tein muutamassa eri yrityksessä. Kunnes vuoden 2017 alusta päätin ryhtyä päätoimisesti yrittäjäksi. Opiskeluakin jatkoin tohtoriopintoihin ja väittelin vuonna 2013.
Kuinka Johtaja on Media! syntyi?
Johtaja on Media! -konsepti sai alkunsa 2013 väitöskirjastani ”Johtajat toimialamurroksen keskiössä”, jossa tutkin suomalaisen finanssialan johtajuuden murrosta. Asia eteni vuonna 2015, kun sain ajatuksen lähteä tekemään blogihaastatteluja muutamasta tunnetusta suomalaisjohtajasta. Alusta alkaen tein kaiken läpinäkyvästi, kerroin somessa ketä olin haastattelemassa ja julkaisin blogin. Tätä kautta alkoi brändi rakentumaan. Blogeilla oli n. 5000 lukijaa ja pian ehdotettiinkin, että minun kannattaisi kirjoittaa kirja. Näin syntyi Johtaja on Media! –kirja. Kirjassa on kaikkiaan 75 suomalaisen huippujohtajan haastattelua.
Tärkein tehtäväni on valmentaa johtajia löytämään juuri itselleen sopiva ja luonteva tapa viestiä tässä monikanavaisessa ympäristössä ja valmentaa koko yritystä rakentumaan mediaksi. Lähiajan tavoitteeni on laajentaa toimintaa johtajuusviestinnän palveluyritykseksi. Se tarkoittaa monipuolisempaa valmennusvalikoimaa sekä digitaalisten työvälineiden hyödyntämistä johtamisviestinnän kehittämisessä, valmentamisessa ja seurannassa. Siihen saan tukea lähiviikkoina aloittavalta operatiiviselta johtajalta, jonka olen rekrytoinut kasvun rakentajaksi.
Vinkkejä opiskeluun?
Opiskeluun täytyy olla kiinnostus ja palo, syy, miksi haluaa opiskella. Opiskelu vie aikaa, joten siitä on sovittava ja keskusteltava lähipiirin kanssa. Opiskelun on oltava myös taloudellisesi mahdollista. Työnantajan kanssa on sovittava kuinka opiskelu hoidetaan, niin että työ ja opiskelu pysyvät tasapainossa. Hyvä olisi, jos työnantajan kanssa sovittaisiin myös siitä, kuinka uusi osaaminen hyödynnetään organisaatiossa. Kun nämä puitteet on kunnossa, sitten vain täysillä opiskelemaan!
Muuttiko EMBA-oppimiskokemus elämääsi?
MBA:n merkitys on ollut todella ratkaiseva. Niissä opinnoissa syntyi kipinä johtajuuden ymmärtämiseen, kehittämiseen ja tutkimiseen ja ensimmäisen kerran tuli myös ajatus tehdä jotain johtamisen konsultointiin liittyvää työtä. Usko omaan johtajuuteen ja asiantuntijuuteen vahvistui ja opintojen kautta sain työkaluja ja kykyä analysoida asioita ja vähemmän mustavalkoisesti kuin ennen. MBA-verkoston kautta olen päässyt myös yrityksiin valmentamaan.
Sitä panostusta, jonka laitoin MBA-opintoihin omasta pussista, en ole koskaan katunut. Tällä hetkellä työni on juuri sitä mitä haluan tehdä ja myös yrittäjyys on minun juttu!
Jukka Saksi, jukka.saksi(at)johtajaonmedia.fi
p. 040 501 8357
Jukkaa haastatteli koulutuspäällikkö Sirpa Koponen, sirpa.koponen(at)jyu.fi, +358 40 836 8841